Utorok po 1. pôstnej nedeli – (Iz 55,10-11)

Dnešnom čítaní z proroka Izaiáša, sa nám hlása niečo, čo každý z nás má možnosť pozorovať v prírode. Prorok hovorí o životnosti Božieho Slova: „Lebo ako spŕchne z neba dážď a sneh a nevráti sa ta, ale opojí zem, zúrodní ju, dá jej klíčiť a dá semä na siatie a chlieb na jedlo: tak bude moje slovo, ktoré mi vyjde z úst, nevráti sa ku mne naprázdno, ale urobí, čo som si želal, a vykoná, na čo som ho poslal. (Iz 55,10- 11) Keď hovoríme o Božom Slove musíme si uvedomiť, že týmto termínom označujeme dve skutočnosti:

1. Je to II. Božská Osoba, teda Logos, Syn Boží, Ježiš Kristus. Táto Osoba je súpodstatná s Otcom, pre-existuje pred stvoreným svetom. Je u Boha a je Boh, skrze neho je všetko stvorené, je Svetlom a Životom ľudí, je večným Božím Zákonom, ktorým sa má riadiť celý svet. Obsahuje v sebe Pravdu o Bohu ale aj o svete. Toto Slovo nie je len abstraktným pojmom, ale živou Osobou, večne plodenou Otcom. Je živou a osobnou Informáciou.

V liste Židom počujeme: „Mnoho ráz a rozličným spôsobom hovoril kedysi Boh otcom skrze prorokov. V týchto posledných dňoch prehovoril k nám v Synovi, ktorého ustanovil za dediča všetkého a skrze ktorého stvoril aj svet. On je odblesk jeho slávy a obraz jeho podstaty a udržuje všetko svojím mocným slovom…“ (Hebr 1,1-3) Na inom mieste: „Lebo živé je Božie slovo, účinné a ostrejšie ako každý dvojsečný meč; preniká až po oddelenie duše od ducha a kĺbov od špiku a rozsudzuje myšlienky a úmysly srdca. A niet tvora, ktorý by bol preň neviditeľný. Všetko je obnažené a odkryté pred očami toho, ktorému sa budeme zodpovedať..“ (Hebr 4,12-13).

Toto Božie Slovo sa stalo telom a prebývalo medzi nami. Tým nám zjavilo, že človek má v sebe schopnosť prijať Božie Slovo ako svoj život. Poznáme dve úrovne života, v ktorých sa odohráva náš rast. A to nevedomú, biologickú, ktorá sa deje bez našej vôle. Nedá sa povedať „proti našej vôli“, pretože túto úroveň života sme dostali skôr ako sa dalo hovoriť o našej osobe a o jej vôli. Druhú úroveň by sme mohli označiť ako vedomú, slobodnú. Akonáhle existuje naša osoba, obdarená slobodou, môže si vybrať, či chce, na duchovnej úrovni, rásť. Tento život, vedomý a duchovný, uskutočňujeme slobodne vždy, keď žijeme Božie Slovo.

2. Božie Slovo nám predstavuje inšpirovanú zbierku kníh, Bibliu. Obe tieto skutočnosti, teda živé Božie Slovo a Biblia spolu súvisia. Prvé je vydychované od Otca Duchom Svätým. Biblia je inšpirovaná Duchom Svätým. Obe nesú v sebe rovnakú informáciu. Snáď by sme mohli hovoriť o tom, že plnšou informáciou je Božie Slovo ako druhá Božská Osoba, ale v zásade nemôže byť medzi nimi rozpor. Boh komunikuje so stvorením svojím Slovom a to je len jedno. Božie Slovo sa šíri podobne ako informácie. Ten, kto ju dáva, ju neprestáva mať, ale ten, kto ju prijíma je Bohatší o Slovo. V čase výpočtovej techniky to môžeme lepšie pochopiť, keď vidíme, že sa jeden PC môže obohatiť o informácie a programy druhého bez toho, aby ten pôvodný čosi zo seba stratil.

Sv. Marek Askéta učí: „V každom Kristovom Slove sa prejavuje milosrdenstvo, pravda a múdrosť Boha a ich sila sa skrze sluch vkladá do duše tých, ktorí ho ochotne počujú.“

A sv. František vyučuje: „Pretože ten, kto je z Boha, počuje Božie Slovo, máme aj my, ktorí sme zvláštnym spôsobom ustanovení k božej službe, nielen počúvať a robiť, čo Boh hovorí, ale aj opatrovať nádoby a ostatné predmety používané pri bohoslužbe, ktoré obsahujú jeho Slovo. Skrze Božie Slovo do nás hlboko preniká Vznešenosť nášho Stvoriteľa. Preto napomínam všetkých svojich bratov a povzbudzujem ich v Kristovi, aby, ak nájdu kdekoľvek napísané Božie Slovo, zaobchádzali s ním čo najúctivejšie, a ak to závisí od nich (záleží od nich), zbierali ich a ukladali, ak ich nájdu na nedôstojných miestach alebo niekde ich vyhodené. Veľa vecí sa totiž posväcuje Božím Slovom, a mocou Slov Kristových sa deje aj premenenie na oltári (uskutočňuje aj Sviatosť Oltárnu).“

Pravá úcta voči Kristovi teda nespočíva len v tom, že prijímame a adorujeme telo Pána, ale aj v tom, že sa snažíme počúvať jeho príkazy. Prítomnosť Pána Ježiša v Božom Slove je rovnako reálna ako v Eucharistii. Sv. Augustín Božie Slovo nazýva – sacramentum audibile – sviatosť počutia. Túto sviatosť však môžeme mať vo svojom dome, túto sviatosť si môžeme vysluhovať aj sami, keď sme chorí a nemôžeme ísť do kostola. Čítanie Božieho Slova je duchovným svätým prijímaním. Túto sviatosť si môžem so sebou zobrať do práce. Prostredníctvom tohto Slova vstupuje do nás Boží Duch. Je to sviatosť svätého ovplyvňovania.